Saturday, May 5, 2012

Panduan Peperiksaan Pegawai Tadbir Diplomatik Gred M41 Pada 12 Mei 2012


Tahniah diucapkan kepada calon yang bakal menduduki peperiksaan Pegawai Tadbir Diplomatik M41 pada 12 Mei 2012 ini. Sila ke laman web Semakan Jadual Peperiksaan PTD untuk pastikan anda layak atau tidak menduduki peperiksaan. Pastinya anda sangat teruja untuk mengambil peperiksaan PTD pada kali ini. Jika anda dipanggil, saya kongsikan 3 sebab yang mungkin membawa anda kepada kegagalan. Mari kita lihat apakah 3 punca utama calon gagal peperiksaan SPA khususnya peperiksaan PTD.

Masalah 1 - Tak tahu format

Ini memang masalah utama calon, tidak tahu bentuk soalan yang hendak ditanya! Apabila anda masuk exam, anda pasti terkedu !. Alangkah baiknya jika calon tahu bentuk soalan yang bakal disediakan dan sudah tentu calon lebih berkeyakinan untuk menjawab.

Masalah 2 - Tak cukup masa untuk study!

Untuk yang dah bekerja memang ini masalah buat mereka.  Anda bagaimana?  Jika anda membaca akhbar setiap hari (bukan cerita artis!), dan selalu menulis esei dan buat ujian matematik di masa lapang mesti  tiada  masalah buat anda!
Tahniah untuk anda!
Tetapi jika anda tidak  melakukan semua itu… hampir ‘pasti ‘ anda  ‘bakal’  terkedu 12 Mei 2012 ini!
Masalah 3 - Tak tahu apa nak study!
Banyak sangat benda hendak  baca dan  masa sangat  suntuk!  Ianya seperti  anda menembak ke langit dengan harapan ‘terkena’ burung.

Berapa % untuk kena agak-agaknya ?  Sama kes seperti ini juga, anda dengar tip ada yang menyuruh anda baca buku ‘Malaysia Kita’ yang sangat tebal itu.  Buku itu sangat bagus, tapi anda hendak  baca semua?  Kenapa tidak memberi  fokus hanya  kepada
beberapa bab sahaja yang berkemungkinan besar keluar?

SOLUSI
Untuk itu bagi memudahkan anda menjawab soalan peperiksaan Pegawai Tadbir dan Diplomatik  pada 12 Mei ini nanti ambil sahaja pengalaman Tipsptd yang telah membantu calon menduduki peperiksaan bertulis sejak tahun 2009.
Team Tipsptd tahu apa yang diperlukan oleh calon dan apa yang perlu dilakukan oleh calon untuk persediaan mereka.
… 3 tahun lebih mereka bantu calon SPA!


--------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------

0 comments:

Post a Comment